Actualitat

22 ago

El Grau en Fisioteràpia d’EUSES Terres de l’Ebre aposta pel ‘learning by doing’ amb projectes com el del SAC

El learning by doing és un mètode de formació que consisteix bàsicament a  aprendre fent, és a dir, es tracta d’un sistema d’aprenentatge on els alumnes treballen en projectes reals d’una manera pràctica i multidisciplinària. En aquest tipus de metodologia, l’alumne és el protagonista, mentre que el docent exerceix de guia o facilitador. Per tant, l’estudiant té l’oportunitat d’implementar de forma real els coneixements teòrics, desenvolupant moltes habilitats, treballant en equip i en definitiva, entrant en contacte amb la realitat del dia a dia professional. Un exemple d’aquest tipus d’aprenentatge és el projecte del Servei d’Actuació Clínica (SAC) del Grau en Fisioteràpia d’EUSES Terres de l’Ebre.

El SAC va consistir en unes pràctiques amb pacients reals per part dels alumnes del Grau en Fisioteràpia. Durant la primera edició al Campus de Terres de l’Ebre, 16 pacients es van posar en mans dels estudiants, tutoritzats pels professors i fisioterapeutes, Jordi Castellano i Tània Perales. En essència, va ser un projecte win-win; doncs, tots els participants van sortir guanyant: d’una banda, els pacients amb escassos recursos econòmics que van accedir a un servei de fisioteràpia gratuït i en la majoria de casos van millorar, i de l’altra, els alumnes que van tenir l’oportunitat d’establir el seu primer contacte amb pacients reals.

Sens dubte, el SAC va permetre als estudiants de segon curs del Grau en Fisioteràpia d’EUSES-URV experimentar el millor aprenentatge. Doncs, es van encarregar de l’exploració i valoració del pacient, de fer un diagnòstic i de decidir quina teràpia calia aplicar a cada pacient, posant en pràctica tot allò que havien après a classe. Els alumnes van aplicar majoritàriament teràpies manuals i van viure de primera mà com és la professió del fisioterapeuta, un aspecte fonamental de cara a desenvolupar el seu futur professional.

D’altra banda, la majoria de pacients també van valorar molt positivament l’experiència, es van mostrar molt agraïts i van afirmar que han aconseguit millorar la seva mobilitat i que segurament, repetirien. Això motiva els estudiants i els tutors de pràctiques, ja que, és una mostra de què tot allò après a classe s’ha implementat correctament. Finalment, cal assenyalar que el projecte SAC ha estat possible, gràcies a la col·laboració entre l’Ajuntament de Tortosa, els Serveis Socials i els Centres d’Atenció Primària amb EUSES-URV.

Projectes basats en el learning by doing com el SAC del Grau en Fisioteràpia d’EUSES Terres de l’Ebre representen una experiència molt enriquidora per a tots els protagonistes: pacients, alumnes i tutors. Esperem repetir-ho el pròxim curs acadèmic i comptar amb la teva participació!